Workshop film & animatie

WorkshopFilmAnimatieEen paar jaar geleden besloot ik dat voortaan al mijn vrije tijd in het teken van schrijven zou staan. Toch gaf ik me deze zomer op voor een workshop “Film & Animatie”. Had ik niet beter een schijfworkshop kunnen kiezen? Nee hoor. Ondanks dat je in de filmwereld dingen mag doen waar je bij het maken van een boek niet aan moet dénken, was deze zomer ook op het gebied van mijn schrijfhobby weer heerlijk inspirerend.

Houd van je deadlines

Als iets binnen een bepaalde tijd af moet zijn, stel een deadline in en houd je er aan.
We wilden tijdens de workshopweek een film maken over kaboutertjes die karweitjes bij de grote mensen kwamen doen. Het moest een jolige boel worden en we hadden verschillende verhaallijnen bedacht. De week bleek echter te kort om zo’n ingewikkelde film te maken, dus slankten we de productie af tot één verhaallijn. Naderhand beseften we dat we daar goed aan hadden gedaan. Al die zijlijntjes zouden toch maar de aandacht van het hoofdplot afleiden.
Ook voor geschreven verhalen is een deadline een goede vriend. Zorg dat je ruim voor de einddatum een goede eerste versie af hebt en spendeer de rest van de tijd aan het verbeteren ervan. Een verhaal is namelijk nooit af. Een deadline zorgt er voor dat je niet oneindig blijft sleutelen en je een verhaal overhoudt waar alle spontaniteit uit weg geschaafd is.

Weet wat je publiek wil

Terwijl de andere cursisten hun film aan het einde van de week in het theater wilden presenteren, besloten wij dat we onze productie op een beeldscherm buiten de zaal wilden afdraaien. We zouden aan het publiek vertellen dat ze na de voorstelling het extra filmmateriaal buiten de zaal konden bekijken, maar gelukkig realiseerden we ons op tijd dat de mensen deze mededeling na alle andere presentaties al half vergeten zouden zijn en en masse naar de bar zouden gaan waar de leden van de workshop “ska & reggae” een optreden verzorgden. Niemand zou onze film zien als we deze niet net als de rest in de zaal zouden vertonen.
Weet wat je doelgroep verwacht. Een teleurgestelde lezer keert namelijk niet terug voor je volgende boek en je boek in de verkeerde tijd van het jaar uitbrengen kan je lezers kosten. Om te weten te komen hoe je het beste je roman kunt aanprijzen kun je bij jezelf de rade gaan. Waar kijk jij naar als je een boek uitzoekt? Hoe komt het dat je nu net dat boek hebt gekocht, hoewel je nog nooit van de schrijver gehoord had?

Een frisse blik is goud waard

Het leuke van dit soort zomerworkshops is dat ze laagdrempelig zijn. Het geeft niet als je nog nooit een animatie hebt gemaakt of geen ervaring hebt met de montagesoftware, de inbreng van iedereen is tijdens zo´n week even waardevol. Ons filmteam realiseerde zich bijvoorbeeld dat de belangrijkste verbetering aan de kabouterfilm geïnitialiseerd was door een opmerking van een nieuwkomer. Groentjes zijn degenen met de meest frisse blik, bleek maar weer eens.
Dit betekent dat proeflezers die er onderuit proberen te komen door te zeggen: ‘Ja, maar ik ben heel slecht in taal, dus aan mij heb je niets’ een heel slecht excuus hebben. Juist doordat zo iemand niet wordt afgeleid door een hakkelende zinsbouw kan hij veel beter letten of het verloop van het verhaal klopt. Dus ook voor je proeflezers geldt: put niet alleen uit taalvirtuozen.

Ik raad het mijn collega-schrijvers aan: laat die pen en tekstverwerker een paar dagen per jaar met rust en ga iets anders doen. Een zomervakantie hoeft niet altijd een schrijfretraite in te houden.

Het klopt, veel direct toepasbare schrijftips heb ik deze zomer niet gehad, maar ik heb een hele leuke week achter de rug en ik heb eens iets anders gedaan, iets wat de aanmaak van nieuwe ideeën alleen maar ten goede is gekomen. Bovendien, als ik die schrijfworkshop had gevolgd, dan had ik die anekdote nooit gehoord. En ik had waarschijnlijk nooit met een Apple-computer leren werken, een vaardigheid die vast nog wel een keer van pas kan komen.


Dit artikel verscheen ook op SchrijvenOnline.org.